מעשי הנאשם והרשעתו
הנאשם הודה במיוחס לו, במסגרת הסדר טיעון, שמכוחו תוקן כתב האישום. עוד במסגרת ההסדר הוסכם בין הצדדים, כי הנאשם יישלח לתסקיר ולעניין העונש כל צד יטען לפי ראות עיניו.
מתברר, כי ביום 4.10.09, נגנב אקדח גלוק מבית בעליו החוקי (להלן: "
האקדח"). עובר ליום 13.10.10, במשך תקופה שאינה ידועה במדויק, החזיק הנאשם את האקדח במקום, שאינו ידוע למאשימה. ביום 13.10.10, בסביבות השעה 13:45, עמד הנאשם מחוץ לביתו שבג'לג'וליה כשהוא נושא את האקדח ובו מחסנית מלאה של 12 כדורים בקוטר 9 מ"מ. בעת שהנאשם הבחין בניידת משטרה, אשר הגיעה למקום, החל לרוץ ולהתרחק. בתגובה לכך, יצאו השוטרים מהניידת ודלקו אחריו. למרות קריאותיהם אליו לעצור, לא ציית לכך הנאשם.
על פי אלה הורשע הנאשם בעבירה של
נשיאת נשק ותחמושת בלא רשות על פי דין, לפי סעיף 144(ב) רישא וסיפא לחוק העונשין, תשל"ז - 1977 (להלן: "
חוק העונשין") וכן בעבירה של
הפרעת שוטר בשעת מילוי תפקידו, לפי סעיף 275 לחוק העונשין.
התסקיר והנסיבות האישיות
בתסקיר שהוגש אודות הנאשם הובאו קורות חייו ותולדות משפחתו. הוא כבן 24, תושב ג'לג'וליה, מאורס לקרובת משפחה כבת 18, תלמידת בית ספר. הנאשם הינו הבן הבכור להוריו מבין ארבעה ילדים, כאשר אחד מהם מעורב בפלילים על רקע שימוש בסמים. הורי הנאשם כבני 50. האב עובד כמפעיל מחפרון והאם עקרת בית. הנאשם תיאר את אביו כמי שאינו מעורב במידה רבה בחייו ומתקשה להציב לו גבולות, אך יחד עם זאת תיאר את כעסו עליו עקב מעורבותו בעבירה הנוכחית. לדברי האם, הנאשם הינו חיובי והסתבכותו עם החוק הינה על רקע התחברות לחברה שולית. התרשמות שירות המבחן הינה, כי האם מודאגת מתוצאות ההליך המשפטי וגם היא אינה מעורבת דיו במצבו של בנה.
הנאשם, בוגר 11 שנות לימוד בבית ספר עמל לחניכים. מאז תום לימודיו ועד למעצרו בתיק זה עבד כטרקטוריסט, במשך 5 שנים, תוך שנרתם לסייע בפרנסת משפחתו. משיחה עם מעסיקו עלה, כי המדובר בעובד חיובי, המגלה אחריות ויציבות. על אף זאת, כך מסר הנאשם לשירות המבחן, התחבר לחברים שוליים בני גילו, עמם התנסה בשתיית אלכוהול ובשימוש בסמים ואף הסתבך, בין היתר, בעבירת רכוש ובעבירה נשוא תיק זה.
לחובתו של הנאשם הרשעה קודמת מנובמבר 2009 בגין עבירת החזקת נכס חשוד כגנוב.
בפני שירות המבחן הודה הנאשם במיוחס לו והסביר מעורבותו בביצוע העבירה על רקע תחושת בלבול וטעות בחשיבה, תוך ששלל כל רקע של איום או סכסוך שבו מעורב. את מעצרו ומעצר הבית באיזוק אלקטרוני תיאר כגורמים מרתיעים שסייעו לו להפיק לקחים.
שירות המבחן התרשם מבחור צעיר, שכבכור להוריו זכה ליחס מגונן, התקשה להתמיד בלימודים עד שנשר מהם. חרף התמדתו בעבודה התחבר לחברה שולית של בני גילו. ניכר, כי מעצרו הרתיעו והגביר את הפיקוח המשפחתי עליו. ניכרת הבנתו באשר לחומרת העבירה. יחד עם זאת, התרשמות שירות המבחן הינה, כי הנאשם ממוקד במצוקת מעצרו תוך שאינו מודע לקשייו ולבעייתיות הטמונה ברקע מעורבותו בעבירות כשעיקר מרצו מופנה לתוכניתו להשלים את בניית ביתו ולהתחתן.
לאור הערכת שירות המבחן, כי המדובר בנאשם שאינו פנוי לקשר טיפולי, נמנע מלבוא בהמלצה בענייננו.
טיעוני הצדדים
ב"כ המאשימה עמדה על פרטי כתב האישום המתוקן לרבות על העבירות אותן ביצע הנאשם.
היא הפנתה להיבטים של החומרה בעבירות בהן הורשע הנאשם, בעיקר בעבירת נשיאת נשק שלא כחוק. המדובר בעבירה הטומנת בחובה סכנה רבה מאוד לציבור ולא בכדי המחוקק קבע שבנוסף לאיסור לירות, לפצוע ולהרוג, חל איסור על החזקת נשק שלא כדין, שלצידו עונש משמעותי. בית המשפט, שבתוך עמו הוא יושב, שומע את החדשות לבקרים אודות ירי שמבוצע באזרחים, שלעיתים אף גובה מחיר קשה וטראגי.
התובעת הדגישה את הסכנה הברורה הנשקפת מעבירות אלה בנשק, אשר עשוי לעשות דרכו לגורמים עבריינים ואחרים, שאינם מהססים לעשות שימוש בו.
לכל אלה, מתווספת חומרה נוספת, של הפרעה לשוטר בשעת מילוי תפקידו. במעשיו ניסה הנאשם להכשיל את עבודת המשטרה אשר אמונה על בטחון הציבור ויש להבחין בין אדם שנתפס ומוסר נשק לבין אדם שמנסה להכשיל שוטר.
עוד הפנתה לתסקיר שירות המבחן אשר נמנע מלבוא בהמלצה בעניינו של הנאשם, משאינו מודע לקשייו ולבעייתיות הקיימת ברקע למעורבותו בעבירה וכן אינו פנוי לקשר טיפולי.
על-אף רצונו לפתוח דף חדש, חומרת העבירות מחייבת ענישה ממשית מאחורי סורג ובריח, אשר תהווה מסר חד-משמעי הן לנאשם והן לציבור. נסיבה נוספת לחומרא ניתן למצוא בכך שהנאשם הורשע בשנת 2009 בהחזקת נכס חשוד כגנוב. חרף זאת שב והסתבך בשנית.
על רקע כל זה עתרה להטיל על הנאשם עונש של מאסר בפועל שיבטא בצורה הולמת את חומרת המעשים וכן לחייבו במאסר על תנאי וקנס.